Қазақстанда ҮЕҰ қалай ашуға болады: жаңадан бастаушыларға арналған тәжірибелік қадамдар
«Қазақстанда ҮЕҰ қалай ашуға болады»
Кез-келген болашақ әлеуметтік кәсіпкер үшін заңды тұлғаның формасын таңдау маңызды мәселе болып табылады. Егер таңдау КЕҰ-ға (коммерциялық емес ұйымға) тоқтаса, ең алдымен көптеген проблемаларды болдырмау үшін мемлекет тарапынан қойылатын талаптарды мұқият зерделеу қажет.
Тұтастай алғанда, ҮЕҰ құру кез келген басқа заңды тұлғаны құрудан ерекшеленбейді, өйткені ҚР-да олардың ұйымдық-құқықтық қызметіне қарамастан тіркеудің бірыңғай рәсімі белгіленген.
ҮЕҰ ашпас бұрын Болашақ ұйымның миссиясын, мақсаты мен міндеттерін нақты анықтау қажет, бұл ұйымдық-құқықтық нысанды білдіреді:
Бірлестік (қоғамдық, діни);
мекеме (жеке меншік);
қайырымдылық немесе әлеуметтік қорлар (корпоративтік, Қоғамдық, жеке меншік));
дара кәсіпкерлердің және (немесе) заңды тұлғалардың қауымдастық (одақ) нысанындағы бірлестігі);
коммерциялық емес акционерлік қоғам және т. б.
Коммерциялық емес ұйымның қатысушысы жеке және заңды тұлғалар бола алады. Болашақ ұйымның мақсаттары, құрылымы, жұмыс шарттары туралы ақпарат көзі құрылтай құжаттары болып табылады. КЕҰ-ның негізгі құрылтай құжаты құрылтайшылар (қатысушылар, мүлік иелері) бекіткен жарғы болып табылады. Іс жүзінде онда: қызмет сипаты мен ұйымдық-құқықтық нысаны көрсетілген ұйымның атауы; заңды мекенжайы; қызметтің мәні мен мақсаттары, қызметті басқару тәртібі; мүшелердің (қатысушылардың) құқықтары мен міндеттері қамтылады); филиалдар мен өкілдіктер туралы мәліметтер; КЕҰ-ға қатысушыларды қабылдау шарттары мен олардың шығу тәртібі; құрылтай құжаттарына өзгерістер мен толықтырулар енгізу тәртібі; мүлікті қалыптастыру көздері және таратылған жағдайда оны пайдалану тәртібі; мүшелікке қабылдау және одан шығу шарттары мен тәртібі; ұйымды қайта ұйымдастыру және оның қызметін тоқтату шарттары. Бұдан басқа, КЕҰ жарғысына ҚР заңнамасына қайшы келмейтін ережелер, мысалы, кіру жарналарын төлеу шарттары, мүшелік санаттары енгізілуі немесе қосымша басқару органдары (басқармалар, комитеттер, комиссиялар) енгізілуі мүмкін.
КЕҰ атауын таңдау кезінде ҚР заңнамасында қарастырылған талаптар мен шектеулер туралы есте сақтау қажет:
заң талаптарына немесе қоғамдық мораль нормаларына қайшы келетін атауларды пайдалануға жол берілмейді;
егер қатысушылардың есімдеріне сәйкес келмесе не қатысушылар осы адамдардың (олардың мұрагерлерінің) өз есімін пайдалануға рұқсат алмаса, адамдардың өз есімдерін пайдалануға жол берілмейді;
заңды тұлғаның атауы Қазақстан Республикасында тіркелген заңды тұлғалардың атауын толық немесе оның елеулі бөлігінде қайталамауға тиіс. Осындай атауы бар заңды тұлғалардың бар-жоғын тексеру үшін Қазақстан Республикасының Электрондық үкіметі сайтына кіру қажет www.egov.kz және құрылатын заңды тұлға атауының тіркелген шаруашылық жүргізуші субъектінің атауымен сәйкес келуі туралы анықтама алуға құқылы.
қоғамдық бірлестіктің толық және қысқартылған атауы мен оның рәмізі Қазақстан Республикасының және басқа мемлекеттердің, мемлекеттік органдардың, Қазақстан Республикасында тіркелген қоғамдық бірлестіктердің, сондай-ақ Қазақстан Республикасының заңнамасын бұзуға байланысты таратылған қоғамдық бірлестіктердің атауы мен рәмізін толық немесе олардың елеулі бөлігін қайталамауға тиіс ("қоғамдық бірлестіктер туралы"ҚР Заңының 18-бабы). (http://adilet.zan.kz/rus/docs/Z960000003_)
Коммерциялық емес ұйымдарды тіркеу мәселелерімен ҚР Әділет министрлігі, сондай - ақ оның аумақтық бөлімшелері-облыстардың, Нұр-сұлтан, Алматы, Шымкент қалаларының Әділет департаменті айналысады, олар КЕҰ құру, қайта тіркеу, қайта ұйымдастыру және тарату мәселелерін қоса алғанда, мемлекеттік тіркеу туралы шешім қабылдайды.
Құжаттар пакетін жинау маңызды процесс болып табылады және мыналарды қамтиды:
Белгіленген нысан бойынша өтініш;
Құрылтай құжаттары: Жарғы, құрылтай шарты;
Коммерциялық емес ұйымды құру туралы және сайланған органдардың құрамын көрсете отырып, оның құрылтай құжаттарын бекіту туралы шешім (хаттама);
Мемлекеттік алымды төлеу туралы құжат (түбіртек);
Қоғамдық бірлестіктің орналасқан жерін растайтын құжат;
Тегін, атын, әкесінің атын (бар болса), ЖСН, тұрғылықты жерін, үй және қызметтік телефондарын, жеке қолын көрсете отырып, қоғамдық бірлестіктің бастамашы-азаматтарының тізімі;
КЕҰ атауында азаматтың есімі, зияткерлік меншікті қорғау туралы ҚР заңнамасымен қорғалған символика пайдаланылған кезде, оларды пайдалануға құқықты растайтын құжаттар.
Толтыру және тапсыру құжаттарының тізбесі ҚР Әділет министрінің 2020 жылғы 29 мамырдағы № 66 бұйрығымен бекітілген заңды тұлғаларды мемлекеттік тіркеу және филиалдар мен өкілдіктерді есептік тіркеу саласында мемлекеттік қызметтер көрсету қағидаларында белгіленген. Қазақстан Республикасының Әділет министрлігінде 2020 жылы 29 Мамырда № 20771 тіркелді.
КЕҰ-ны тіркеу мәселелері "заңды тұлғаларды мемлекеттік тіркеу және филиалдар мен өкілдіктерді есептік тіркеу туралы" ҚР Заңымен, ҚР АК-мен, "коммерциялық емес ұйымдар туралы" ҚР Заңымен, "қоғамдық бірлестіктер туралы" Заңмен және КЕҰ-ның жекелеген ұйымдық-құқықтық нысандарын құру және олардың қызметін жүзеге асыру тәртібін реттейтін өзге де нормативтік құқықтық актілермен реттеледі.
Коммерциялық емес ұйымды тіркеу үшін мемлекеттік баж алынады және алымның мынадай тәртібі мен мөлшері көзделген:
- балалар және жастар қоғамдық бірлестіктері, Мүгедектердің қоғамдық бірлестіктері, олардың филиалдары мен өкілдіктері, республикалық және өңірлік ұлттық-мәдени қоғамдық бірлестіктердің филиалдары - 2 АЕК
- бюджет қаражатынан қаржыландырылатын мекемелер, қазыналық кәсіпорындар мен үй-жайлардың (пәтерлердің) меншік иелері мен көппәтерлі тұрғын үй мүлкінің меншік иелері бірлестіктерінің кооперативтері, олардың филиалдары мен өкілдіктері - 1 АЕК
- заңды тұлғалар (КЕҰ қоса алғанда) заңды тұлғаларды, олардың филиалдары мен өкілдіктерін құруды мемлекеттік тіркеу кезінде - 6,5 АЕК.
Коммерциялық емес ұйым, егер ұйым жарғысының өзінде өзгеше белгіленбесе, қызмет мерзімі шектелмей құрылады.
КЕҰ тіркеу мерзімі қажетті құжаттарды қоса бере отырып, өтініш берілген күннен кейінгі бес жұмыс күнінен кешіктірілмей жасалады. КЕҰ тиісті орган бұйрық шығарған және ол туралы мәліметтерді Ұлттық тізілімге енгізген сәттен бастап тіркелген болып саналады, содан кейін заңды тұлғаны мемлекеттік тіркеу туралы анықтама беріледі. Бұл құжат КЕҰ тіркеуден сәтті өткеніне кепілдік береді.
Заңды тұлғаларды мемлекеттік тіркеуден (қайта тіркеуден) бас тарту мынадай жағдайларда жүзеге асырылады:
1) заңды тұлғаны құру, қайта тіркеу және қайта ұйымдастыру тәртібінің Қазақстан Республикасының заңнамалық актілерінде белгіленген бұзылуы, құрылтай құжаттарының Қазақстан Республикасының Заңына сәйкес келмеуі;
2) тапсыру актісі немесе бөлу балансы ұсынылмаған не оларда қайта ұйымдастырылған заңды тұлғаның құқықтық мирасқорлығы туралы ережелер болмаған жағдайларда жүзеге асырылады;
3) Егер заңды тұлға немесе заңды тұлғаның жалғыз құрылтайшысы (қатысушысы) әрекетсіз заңды тұлға болып табылса;
4) Егер заңды тұлғаның құрылтайшысы (қатысушысы, мүшесі) және (немесе) басшысы болып табылатын жеке тұлға әрекетсіз заңды тұлғалардың жалғыз құрылтайшысы (қатысушысы, мүшесі) және (немесе) басшысы болып табылса;
4-1) егер заңды тұлғаның құрылтайшысы (қатысушысы, мүшесі) және (немесе) басшысы болып табылатын жеке тұлға Қазақстан Республикасының заңнамасына сәйкес Терроризмді және экстремизмді қаржыландырумен байланысты ұйымдар мен тұлғалардың тізбесіне енгізілсе;
4-2) егер заңды тұлғаның құрылтайшысы (қатысушысы, мүшесі) және (немесе) басшысы болып табылатын жеке тұлға әрекетке қабілетсіз немесе әрекет қабілеті шектеулі деп танылса;
4-3) егер заңды тұлғаның құрылтайшысы (қатысушысы, мүшесі) және (немесе) басшысы болып табылатын жеке тұлға хабар-ошарсыз кетті деп танылса, қайтыс болды деп жарияланса, қайтыс болды деп тіркелсе не оның мәртебесі айқындалмаса;
4-4) егер заңды тұлғаның құрылтайшысы (қатысушысы, мүшесі) және (немесе) басшысы болып табылатын жеке тұлғаның Қазақстан Республикасы Қылмыстық кодексінің 237, 238-баптары бойынша қылмыстары үшін жойылмаған немесе алынбаған сотталғандығы болса;
4-5) егер мемлекеттік тіркеу кезінде мерзімді төлемдерді өндіріп алу туралы атқарушылық іс жүргізу бойынша борышкер болып табылатын және мерзімді өндіріп алу туралы атқарушылық іс жүргізу бойынша үш айдан астам берешегі жоқ адамды қоспағанда, заңды тұлғаның құрылтайшысы (жеке тұлға және (немесе) заңды тұлға), оның құрылтайшылары, заңды тұлғаның басшысы, заңды тұлғаның құрылтайшысы және (немесе) құрылтайшысы (қатысушысы, мүшесі) болып табылатын заңды тұлғаның басшысы атқарушылық құжат бойынша борышкерлер болып;
4-6) егер мемлекеттік қайта тіркеу кезінде мерзімді төлемдерді өндіріп алу туралы атқарушылық іс жүргізу бойынша борышкер болып табылатын және мерзімді өндіріп алу туралы атқарушылық іс жүргізу бойынша үш айдан астам берешегі жоқ адамды қоспағанда, жаңа құрылтайшылар (қатысушылар, мүшелер) және (немесе) үлесті иеліктен шығаратын адамдар атқарушылық құжат бойынша борышкерлер болып табылса, атқарушылық құжат бойынша борышкерлер болып табылады;
5) жеке басты куәландыратын жоғалған және (немесе) жарамсыз құжаттар ұсынылған; ;
6) сот актілерінің және сот орындаушылары мен құқық қорғау органдары қаулыларының (тыйым салуларының, тыйым салуларының) болуы;
7) егер Қазақстан Республикасының заңдарында немесе сот актісінде өзгеше белгіленбесе, тіркеу әрекеттері мерзімнің үзілуіне негіз болған, бірақ бір айдан аспайтын мән-жайлар жойылғанға дейін үзіледі. Егер мерзімді үзуге негіз болған мән-жайлар бір ай ішінде жойылмаса, сарапшының (маманның) қорытындысын алуды қоспағанда, тіркеу іс-әрекеттерінен бас тартылады.
Филиалды (өкілдікті) есептік тіркеуден және қайта тіркеуден бас тарту филиалды (өкілдікті) есептік тіркеудің Қазақстан Республикасының заңнамалық актілерінде белгіленген тәртібі бұзылған, есептік тіркеу үшін ұсынылған құжаттар Қазақстан Республикасының заңдарына сәйкес келмеген жағдайларда жүзеге асырылады.
КЕҰ мақсаттары қоғамдық игіліктерге – әлеуметтік, мәдени, экологиялық, қайырымдылыққа қол жеткізуге, азаматтардың денсаулығын сақтауға, рухани және басқа да материалдық емес құндылықтарды қанағаттандыруға, азаматтардың құқықтары мен заңды мүдделерін қорғауға және басқаларға бағытталуы керек.
Үкіметтік емес ұйымның бір бөлігі болу байсалдылық пен адалдықты талап етеді, өйткені ол адамдардың өмірімен тікелей байланысты. ҮЕҰ немесе әлеуметтік жобаны құруға қызығушылық пайда болған сәттен бастап сәйкестендіруді қалыптастыру болашақта болатын нәрсенің бір бөлігі бола бастайды.
Мақаланы Алматы қаласының азаматтық орталығы дайындады
#civilcenteralmaty #qogamgov #cisc2020